Translate

3. juuli 2017

Kui laps harib ennast ise.

Ma vist ei vĂ€si kunagi, mis puudutab oma poiste kiitmist. 😛  Nad on mul, ilma liialdusteta, nii targad ja tublid! 
Kristofer, nĂ€iteks, Ă”ppis lugema kĂŒll alles 7. aastaselt, aga see, mismoodi ta oma seisukohti vĂ€ljendab ja millised on tema ĂŒldised teadmised, on hĂ€mmastanud peale lasteaia ja kooli Ă”petaja ka mind ennast. Keerulist pole siin midagi. Esiteks see, et ta kĂŒsib hĂ€sti palju. Kui miski talle selgusetuks jÀÀb, siis kĂŒsib ja kui on midagi, mida mina ise ei tea, siis aitab google. 😄 Teiseks see, et lastele tuleb seletada asju nii nagu need on. Ei mingit lĂ€bi lillede juttu- on tulevikus endal ka lihtsam, sest kui laps jĂ€tab hĂ€sti meelde, siis ongi töö tehtud! Ja seda olen ma teinud alates sellest hetkest, kui poiss hakkas erinevate teemade vastu huvi tundma. Tema suurim oskus on see, et ta kuulab/loeb ja jĂ€tab meelde. 
Alles kevadisel arenguvestlusel Ôpetaja kiitis, et poiss "tulistas" aga loomade rahvapÀraseid nimetusi, samal ajal kui teised hÀtta jÀid. Aga selline ta mul ongi! Kui ta on milleski vÀga hea ja tunneb teemat, siis on raske teda pidama saada ja kui tema teadmised on ebapiisavad, siis hoiab ta end tahaplaanile.
Ja lasteaia arenguvestlustel, enne seda, on Ă”petajad ka rÀÀkinud, et teda huvitab tĂ€iskasvanute seltskond, kuna lastega ei olevat midagi rÀÀkida. Et tema on vaimselt kĂŒpsem, kui temavanused ja mĂ€ngimine teda sellepĂ€rast vĂ€ga ei huvitagi. Hommikuti rÀÀkis lasteaias Ă”petajaga eelmise pĂ€eva uudised lahti ja arutles. Ja mis neid imestas, oli see, et ta oskas (oskab siiani) vĂ€ga hĂ€sti argumenteerida ja faktipĂ”hiselt rÀÀkida. 😊



5-aastane Kristjan 
Kristjan on mul juba beebist peale ĂŒlitragi laps. KĂ€ima hakkas 9-kuuselt ja kaheselt rÀÀkis juba nii puhtalt, et kui lasteaias kĂ€ima hakkas, siis Ă”petajad olid nii imestunud sellest. Tema on mul veel ĂŒks meeletult tubli arvutaja. Juba 5ndast eluaastast oskab ta vĂ€ga hĂ€sti arvutada ja siinkohal ma Ă”petamise eest au endale vĂ”tta ei saa. Algas see huvi tal siis, kui ma talle magnettahvliga numbrid ostsin, et talle lasteaiavabadel pĂ€evadel tegevuses hoida. Algul pusis nii, et silmist vesi vĂ€ljas, kuna koguaeg arvutas valesti, aga lĂ”puks sai ikka nĂ€ppude peal hakkama ja umbes paari nĂ€dalaga hakkas peast arvutama. Mina ainult julgustasin teda, et harjutamine teeb meistriks ja keegi pole sĂŒndinud arvutaja- kĂ”ik Ă”pivad. Siis, kui magnettahvel arvutamiseks vĂ€ikseks jĂ€i, ladus numbreid laua peale ja lĂ”puks ostsin liikuva aabitsa ja kolm komplekti numbreid, mida kasutab siiani. Selle aasta sĂŒgisel lĂ€heb ta kooli ja ma absoluutselt Ă”ppimise pĂ€rast ei pabista, sest kĂ”ik esmavajalik on tal selge ja arvutada oskab vabalt neljanda klassi tasemel. Pigem on kartus see, et tal vĂ”ib koolis igav hakata. Lasteaias oli ta Ă”petajate jaoks paras pĂ€hkel, kuna tal oli igav. Õppetöö, mida lapsed mĂ”nel nĂ€dalapĂ€eval tegid, oli lihtne tema jaoks ja kĂ€eline tegevus (joonistamine, voolimine jne) ei pakkunud eriti huvi. Kui eelkoolis kĂ€ima hakkasime (vĂ”i noh, proovisime kĂ€ia), siis ta klassides kĂ€ia ei soovinud, sest temal olevat igav ja tema tahab arvutada. Paar korda kĂ€isime ilma probleemideta ja siis hakkas taas sama jutt: mul on igav! RÀÀkisin siis ĂŒhe tulevase esimese klassi Ă”petajaga, kes ĂŒtles, et kuna neil on programm millest tuleb kinni pidada, siis ei saa ta kahjuks anda mingeid arvutusĂŒlesandeid. Kristjani jaoks oli ringide vĂ€rvimine ja punktiiride ĂŒhendamine lihtsalt titekas ja rohkem me eelkoolis ei kĂ€inud ka. Praeguseks on ta ses suhtes muutunud. Voolib ja meisterdab ilma virinata. Ühendab meeleldi veidi keerulisemaid punktidega pilte ja uus asi, mis teda nĂŒĂŒd köidab, on sudoku. 😌 pĂ”hiliselt aga kirjutab ta venna matemaatikatöövihikust omale ruudulisse vihikusse tehteid ja internetis kasutame arvutamiseks seda lehte.
Inglise keele on ta mul ka tĂ€iesti iseseisvalt selgeks Ă”ppinud. TĂ€na filmisin videolĂ”igu, mida issile ette nĂ€idata, kuidas poiss mĂ€ngis arvutis online mĂ€ngu ja temast kolm-neli korda vanemate kaasmĂ€ngijatega suhtles. VĂ€ga ĂŒllatav ja naljakas oli kuulata. 😁 Ma mĂ”tlen vaid seda, et sellest lapsest saab midagi suurt, kui tal on tahet edasi Ă”ppida ja end tĂ€iendada. 

Millal teie lapsed lugema, kirjutama vÔi arvutama hakkasid?



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar