Translate

20. mai 2018

Käitumisoskuse puudumine.


Tänasega lõppes kolm päeva kestnud Türi 41. lillelaat ja mina olen väga pahane! Teate miks? Mind ajab närvi inimeste kasvatamatus ja matslik käitumine!

Igal aastal on tegelikult üks ja sama jama- see süüdimatu tunne visata prügi maha sinna kuhu juhtub. Siiski olen ma kindel, et see ei puuduta ainult Türi lillelaata, vaid ka paljusid teisi suurüritusi ja sellest on tegelikult väga kahju, et osadele inimestele ei ole viisakust ja kultuurselt käitumise oskust verega kaasa antud. 
Üks huvitav fakt on see, et mõnes riigis (linnas) on prahi maha viskamine seadusevastane ja võib kaasa tuua kopsakaid rahatrahve. Näiteks Californias võib trahvi saada kuni 1000$, Hong Kongis on see summa 1500$! 

Siit hea idee Eesti valitsusele. Et mitte välja mõelda uusi seaduseid ja süsteeme, kuidas lihtinimeselt viimnegi sent koorida, tehke prügi maha loopimine ebaseaduslikuks ja vaadake, kui palju raha hakkab riigikassasse tulema! 

Neljapäeval oli terve Türi sigimist-sagimist täis. Niideti muru, koristati teeääri ja aedu. Inimesed olid juba varahommikust saati õues ja andsid 101%, et külaliste tulekuks ja lillelaada algusajaks  oleks linn ideaalses korras. Mitte, et seda koguaeg ei tehta- meie linn on üldiselt ikka väga puhas ja prahti maas peaaegu et ei leidugi. 
Reede hommikul kell 9 algas lillelaat. Kella 16.30ks, kui mina jalutasin lasteaeda Kassandrale vastu, olid inimesed jõudnud juba  tee äärde kohutavas koguses prügi visata. Jäätisepaberid, salvrätikud, joogitopsid, kommipaberid, joogipudelid.. Neid võiks lõputult üles lugeda! Ja siis ma vihastasin ja karjatasin mõttes: "Minge kuradile si*apead!" Ausalt. Ma sain nii vihaseks! Miks ometi mõni inimene ei saa aru, et prahi maha viskamine ei ole okei? 
Kui me Kassandraga lasteaiast tagasi koju jalutasime, ei jäänud ka temal see märkamata. 3a (!!) näitas näpuga igas suunas, kus sodi maas vedeles, ning targutas: " Nii inetu, emme."; "Vaata emme kui rõve."; "Nii küll teha ei tohi emme.", Vaata siin ka sodi maas." 

Tõepoolest, isegi kolme aastane laps saab aru, et prahi maha viskamine on lubamatu! 

Tegelikult tahaks ma kõikidele teile, kes te sellise "hobiga" tegelete, ühe hea laksu üle kupli anda, aga õnneks või kahjuks ma seda tegema ei hakka ja elan ennast siin välja.
Räägin pisut konkreetsemalt ka: Tulid autost välja ema, isa ja kaks last. Lapsed jooksid ümber auto, kummikommide pakid käes ja kilkasid. Ema pani kolmanda lapse, beebi, vankrisse ise samal ajal vanemaid lapsi keelates. Isa seisis auto taga, rääkis telefoniga ja  rüüpas õlut. Ema sai oma asjad tehtud ja hakkas lastega laadaplatsile minema. Isa märkas, et pere liigub ja toppis telefoni taskusse, et perele järgneda aga siis märkas, et õllepurk on tühi. Jalutas tagasi auto juurde, aga tühja purgi viskas kõrge kaarega meie hoovi. Oi kuidas ma oleks tahtnud tema juurde joosta ja selle kuradima purgi talle kurku toppida, aga kahjuks olin ma sel hetkel tüdrukutega üksi õues ja väravad olid lahti..
Uskumatu eeskuju oma lastele ikka! Tõesti, täitsa okei on visata oma prügi ükskõik kuhu ja vahet üldse ei ole, kas see maandub kellegi aias või mitte eksole! Ja taolisi pisikesi seikasid või "salaja" paberi maha poetamisi nägin ma kolme päeva jooksul küll ja veel!
Mõtlesin enne läbi, kuidas nende tähelepanu sellisele teole juhtida, aga ükskõik kui viisakalt seda teha, saadetakse ikka sinna kus päike ei paista. Ups! Minu viga, et nägin, milline mölakas sa oled!

Niisiis, otsustasin teha avaliku pöördumise kõigile kroonilistele sit*ajatele! 


    
Mul on väga hea meel, et võtsid ette käigu Türi lillelaadale ja eriti hea meel on selle üle, et nägid meie kaunist linna. Türi on tõesti kevade kodu ja parimat kohta lilleilu nautimiseks ja jagamiseks lihtsalt ei ole. 

Siiski on mul Sinu käest küsida üks väga oluline küsimus: Miks Sa risustad minu kodulinna?! Sa "sülitad" sellele vaevale mida inimesed on näinud, et Sinu tulekuks oleks kõik ilusasti korras.
Kas Sulle meeldiks, kui Sinu kodukohas, SINU KODU LÄHEDAL mõne ürituse käigus inimesed lihtsalt si**aks seal kõik ära?! Ma kahtlen. Miks Sa seda siis võõras kohas teed? 
Kas tõesti ei suuda Sa oma kätt prügikasti juures nii palju välja sirutada, et sodi sinna sisse visata ja kohe pead oma faking paberi prügikasti ette kukutama!? 
Kas see määrib või lõhub su koti ära, kui pead oma salvrätiku korraks kotti panema, et see esimese prügikasti juures sinna sisse visata?! Või kukub käsi otsast ära, kui pead iseenda prahti natuke aega käes hoidma? Ma küsin: 
MIS SUL  VIGA ON?! 
See polegi hetkel oluline, oled Sa teismeline, nooruk, keskealine või vanur... Selline käitumine on vale! Kõik püüavad anda oma panuse, aga Sina? Ei suuda siit lahkuda ilma "märki maha jätmata". Ma kahtlen, et sind huvitab, aga  see prügi saab koristatud, sest meie inimesed on töökad ja soovivad elada kaunis linnas, aga mis mulje see Sinust jätab? 
Võid elada Tallinnas, Tartus või kus iganes linnas, alevis või külas- ka see pole oluline. Meie linna inimeste jaoks oled Sa maakas, kel puudub elementaarne viisakus.  
Lausa kahju on näha, et Sinusugusel on ka laps(ed). Et jagad oma "tarkusi" edasi ka neile, juskui prügi maha viskamine on okei ja selle eest karistada ei saa. 
Ma luban Sulle, et karistus tuleb. Varem või hiljem, aga tuleb. Mitte selline nagu Sa võibolla arvata võid. Vaid üks sõna Sulle armas sõber- Karma. 
Ja seda "külalist" ei pea üldse kaua ootama..


Armsad sõbrad! Käituge erinevatel üritustel viisakalt ja ärge visake sodi maha. Palun õpetage ka oma lastele, et prahi maha viskamine on inetu ja viisakas inimene seda ei tee. 
Mina võin küll oma laste üle uhke olla, sest nemad ei viska prahti maha ja pigem kipuvad tee äärest võõrast prügi kokku korjama, et see prügikasti toimetada. 
Tuleb meelde raamat "12 kuud". Üks väga õpetlik raamat, mis meeldis nii Kristoferile, kes luges seda kohustusliku kirjandina, kui ka teistele lastele. Raamatu moraal oli lihtne. Kuidas sina loodusele, nõnda loodus sinule. 
Ja see kehtib elus kõige kohta. Sind koheldakse täpselt nii nagu sa ära oled teeninud. 








Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar