Translate

17. mai 2018

Lapsed, kohvi ja energiajoogid. Tänapäeva trend?

Eelmisel nädalal juhtusin pealt nägema olukorda, kus väike poiss, kel vanust hinnanguliselt 10-11, ostis maximast 5 purki energia jooki. Kuna ma ise olen umbes sama vana lapse ema, siis lõi pea kohal ohutuli põlema ja kommenteerisin olukorda valjult. Kassapidaja muidugi eiras minu juttu, aga kas nii see käibki, et hoolitakse vaid kassa täitmisest? 

Jah, võib olla paljud teist nüüd küsivad, et mis see minu asi on, aga teate- on ikka küll! Ma olen üsna kindel, et see laps ei tea, mida ta omale sisse joob. Ja see ajab mind kurjaks, kui ma näen, et teadlik täiskasvanu, kes teisel pool letti teenindab, mitte kuidagi sellesse ei suhtu ja tuimalt "teeb oma tööd". Isegi korraks ilmselt ei kõhkleks, kui tema oma laps sealsamas seisaks ja seda mürki ostaks..
Kõigepealt kirjutasin maxima peakontorisse, et järele pärida ja sain sellise vastuse:


Tere

Täname Teid pöördumast!
Täna on meil tõesti energiajoogid kättesaadavad igale ostjale sõltumata tema vanusest.
Kõik kofeiini ja tauriini sisaldavad joogid omavad alates 2014. aasta 13. detsembrist märget „Ei ole soovitatav lastele, rasedatele ega rinnaga toitvatele naistele”.
Tarbijakaitseamet annab müügikohale õiguse keelduda energia joogi ja sarnase toidu müümisest alaealistele (kuni 18-
aastased), kuid see ei ole seaduse poolt ette antud kohustus. Jälgime tähelepanelikult olukorda ja teame, et parlamendis algatati vastav seadusmuudatus, millega oleks keelustatud energiajookide müümine alla 16-aastastele noortele, kuid see ei leidnud parlamendisaadikute toetust.
Kui piirangud sätestatakse seaduse tasandil, siis oleme valmis kohe peale seadusemuudatuse jõustumist vastavad muudatused ka enda kauplustes tegema.
Parimate soovidega



Ester

Selle kirjaga seoses tekkis mul kohe küsimus: Kui tarbijakaitseamet on lubanud keelata poel energiajookide müük alaealisele, siis miks seda ei ole tehtud? Kas laps, kes endale mürki ostab, on ka lihtsalt üks osa müügistatistikast ja suvaline kassatäitja? Mind lapsevanemana see kiri ja nö. põhjendus ei rahulda! 
Hakkasin guugeldama, kas energiajookide müügi kohta on tõesti pole mingisugust seadust välja antud ja ei olegi!! On küll eelnõu või seadusemuudatus vmi, mis kohustab alla 16- aastastele energiajooke mitte müüa, küll arutlusest läbi käinud, aga seda ei võetud vastu. Miks ometi?! 
Ma ei saa aru, mis seal riigikogus toimub?! Tõstetakse aktsiise, tehakse täisealise jaoks alkohol kallimaks, et ta sellega oma tervist ei rikuks, aga selle peale ei mõelda, et energiajook lapsele on palju kahjulikum, kui alkohol täiskasvanule (Kui neid kahte nüüd omavahel võrrelda, sest tegelikult on mõlemad inim organismile kahjulikud)! 
Ühel hetkel ma lihtsalt teadsin, et see on üks ühiskonna valupunkt ja ma lihtsalt pean postituse tegema.. 
Nii ma otsustasin kirja saata terviseametisse ja uurida täpselt järgi, mida energiajoogid lapse tervisega teevad ja vastus oli selline:  

Tere

Tänan, et pöördusite terviseameti poole energiajookidest tulenevate riskide küsimuses.
Mõistan Teie muret. Terviseameti seisukohalt energiajoogid ei ole mõeldud lastele. 
Koolilaste toitlustamise korraldamise kontrolli käigus rõhutame, et energiajooke ei müüda  koolipuhvetis.
Energiajookidega seotud terviseprobleeme seostatakse ennekõike liigse kofeiinikogusega, 
eriti inimestel, kes saavad kofeiini üle 200 mg päevas.

Põhilisteks terviseriskideks loetletakse:

  • suurenenud südamelöögisagedus ja südamepekslemine,
  • kõrgenenud vererõhk, 
  • unehäireid ja unetus,
  • suurenenud uriinieritus, hüperglükeemia (tulenevalt energiajookide suurest suhkrusisaldusest), mis võib olla ohtlik ennekõike diabeeti põdevatele ning teistele ainevahetusprobleemidega inimestele.

Olga Gurjanova
Keskkonnatervise osakond
Terviseamet



Toitumine.ee lehelt saab veel infot, mismoodi mõjuvad energiajoogid näiteks kesknärvisüsteemile,
hammastele ja kehakaalule. 

Teine teema on kohvi joomine. Mina ise hakkasin kohvi jooma 13- aastaselt, 
kui isal öövalves abis käisin ja üleval tahtsin püsida. Sealt edasi oli üsna normaalne, 
kui ma jõin 8 tassi musta pätikohvi päevas. 
Alla selle ei mänginud kuidagi välja, sest pea hakkas valutama. See oli selline valu, 
nagu keegi taoks haamriga vastu pead. Silme eest oli udune ja mõte ei töödanud üldse.
Hommikul, enne kooli, pidin vähemalt kaks tassi kohvi jääma, muidu ma jäin tunnis lihtsalt
tukkuma. Praegu sellele mõtlen, siis on ikka päris jube tunne. 
Just sellepärast, et mu ema ei pannud kätt ette ega keelanud, vaid tema ise oli see, 
kes mulle hommikul esimese kohvi tegi.  

Praegu on see esimese kohvi vanus liikunud ka varasemaks ja juba 10-12 aastased joovad
hommikul enne kooli kohvi. Ka Kristofer on minult küsinud, miks tema ei või hommikul piimaga
kohvi juua, sest tema pinginaaber joob iga hommik Nescfe 3in1 kohvi ja kuigi see on suht lahja,
on see ikkagi kohv. Kristoferi puhul on ka see tõsine ohumärk, et tal on süda haige. Temaga olen
ma eriti ettevaatlik ja teen lastele reaalselt teavitustööd iga päev. Mina olen ostnud Inka viljajooki,
mis näeb välja nagu kohv, aga kofeiini ei sisalda. Jõin seda omal ajal lasteaias hommikusöögi 
kõrvale, sünnitushaiglas ja joon seda koos lastega ka kodus, sest see on hea maitsega,
Kuigi ma üritasin kõigi oma raseduste ajal kohvi vältida, sest see lõhn ajas südame pahaks, 
siis oli kohvi minu jaoks ikka nii oluline, et ilma selleta elada ei saanud. 
Kannatasin jubeda peavalu käes, aga kaua sa jaksad?
Ühe käega hoidsin nina kinni, teisega kallutasin tassi. Ausalt, nagu narkomaan- ei taha, aga on vaja! 
Praegu joon ma 3 Nescafe 3in1 kohvi päevas ja seda ainult ühel põhjusel:
Eelmise aasta suve algul sattusin ma EMOsse, sest olin nö. suremas ja muud varianti ei olnud.
Tehti analüüsid, pandi tilguti ja kui mõned tunnid hiljem oli aeg koju saada, siis ütles sealne arst, 
et peaksin musta kohvi joomise lõpetama, või koguseid ühe tassini vähendama. Vererõhk oli laes! 
Kuna ma selleks hetkeks polnud kaks päeva kohvi joonud, siis üllataval kombel polnud isugi ja nii ta ära jäi. 
Ma ei kannata musta kohvi maitset ja see lõhn hakkab mulle siia maani vastu. 
Ma joon hommikul ühe nescafe, paar tundi hiljem teise ja kella nelja paiku kolmanda- kõik.
Vahest, kui olen neli-viis kohvi joonud, on jälle paha olla ja silme eest virvendab. Ei tahagi rohkem, kui aus olla. 
Must kohv on end minu jaoks ammendanud ja mul on selle üle väga hea meel. 

Tallinna (kindlasti ka mujal) linnapildis näeb kahjuks liiga tihti olukordi, kus tuleb vastu koolilaps,
käes XL kohvitops. Mind ausalt ei huvita, on seal sees Latte või Cappuccino või mõni muu
kohvijook. See on ikka kohvi ja laps EI PEAKS seda jooma! Kui lapsevanemal pole kontrolli oma
lapse tarbimisharjumuste üle, siis kellel peaks? 



Seega, ma palun teid, armsad vanemad: teavitage oma lapsi energijajookide ja kohvi kahjulikkusest!
Täpselt nagu sa ei taha anda oma lapsele sigaretti hambu või veiniklaasi näppude vahele, 
ära anna talle ka kofeiini sisaldavaid meelmürke! 

Kui teie ise ei kontrolli oma last, ei tee seda keegi teine ka!






Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar